Ni Hao uit Canton - Reisverslag uit Peking, China van Monique Camp - WaarBenJij.nu Ni Hao uit Canton - Reisverslag uit Peking, China van Monique Camp - WaarBenJij.nu

Ni Hao uit Canton

Door: Monmar

Blijf op de hoogte en volg Monique

25 Juli 2005 | China, Peking

Hello, zijn we weer. Het gaat me steeds beter af om een plekkie te vinden waar ze een computer hebben staan!

We zijn 's nachts om 4 uur aangekomen in Guilin met de trein, dat was echt bagger. Ik ben echt nog nooit zo brak geweest. Ik heb zelfs in de lobby van het hotel zitten slapen. Henrieke had problemen met haar credit card, of anders gezegd, het hotel had in een keer te veel afgeschreven en snapte dat niet! Toen konden we 1 kamer pas om 8 uur krijgen, dus we moesten toch wachten. Wel lekker ontbijtje gehad en even de stad bekeken. Leuk stadje, of stad liever gezegd. Wel heel toeristisch, maar mensen kijken nog steeds als je langskomt! Guilin is helemaal opgebouwd tussen de bergen en dat is echt een mooi en apart uitzicht. 's middags ook nog de beauty peak beklommen, maar na alle klimtochten was dit een eitje! Wel een super uitzicht over de stad. 's avonds zijn we de Li River opgegaan, om naar het traditioneel vissen te kijken. Mannen staan op 4 bamboestammen (of zoiets) en hebben van die vogels bij zich (ben even de naam kwijt) waarvan ze de nek hebben dichtgebonden. Die schoppen ze bijna letterlijk het water in en duiken dan naar visjes. Als hun keel vol zit, worden ze weer uit het water gehaald en haalt die Chinees de visjes eruit. Voor degenen die Peking Express hebben gekeken hebben dit daar kunnen zien. Was heel apart. Maar wel toeristisch opgezet, dat was dan weer jammer.

De volgende dag hebben we nog maar een cruisetochtje gemaakt over de Li naar Yangshuo. De omgeving was echt wel prachtig op de Li, maar na een cruise over de Yangzee rivier niet aan te raden. 5 uur boten is dan best lang. Maar, eenmaal daar aangekomen, was het echt heel gaaf. Winkelstraatjes met eettentjes heel gezellig. We hebben een fiets gehuurd voor 1 euro en een gids meegekregen voor 5 euro. Die heeft ons rondgeleid net waar wij wilden. Dit was toch wel een van de meest gave momenten van de reis voor mij en mars. De omgeving is echt zo mooi, rijstvelden, dorpjes, bergen; de natuur is echt echt mooi hier. Geweldig genoten! Op de terugweg begon het echt in een keer kei hard te regenen, dus wij kwamen kletsnat weer in het dorpje Yangshuo aan. Mars en Steffen hadden een geweldige cape om, dus die waren minder nat. Stond ze geweldig haha!! Daarna nog even lekker gegeten daar en toen met een 'optionele bus' ('legale bus' maar weer eens gemist) terug naar Guilin.

De volgende dag zijn S&H naar rijstterassen gegaan en Mars en ik met de bus richting Guangzhou, ook wel bekend als Canton. In de Lonely Planet stond dat de busreis 8 uur zou duren, aan het loket zeiden ze 10 uur en uiteindelijk hebben we bijna 12 uur in de bus gezeten... Dat was best lang, vooral als je bedenkt dat we nog geen 1.5 uur op een normale, goed geasfalteerde weg hebben gereden. Dus het was een en al bobbel, fijn voor je hoofd en rug :(!!! Maar, spijt hadden we niet, want alle dorpjes en natuur die we onderweg weer hebben gezien, had ik niet willen missen. Eenmaal aangekomen kwamen er weer 100 man op ons af om te kijken en hotels, taxi's en tours aan te bieden. Snel in de taxi gedoken en naar hotel gecrossed.

Vandaag, 25 juli (Vinnie gefeliciteerd!!!!) zijn we door Canton geslenterd, zoveel winkels bij elkaar heb ik werkelijk waar nog nooit gezien!!! En dus ook veeeeel Chinezen!! Ook over de Qingping market gelopen, maar ik denk dat die minder erg is dan vroeger. Nu zijn er vooral veel kruiden en dingen die erop lijken en schildpadden in kleine tobjes. Ook schorpioenen en gedroogde slangen heb ik gezien. Die Chinezen hebben alles altijd bij elkaar zitten, dus een straatje schildpadden, een straatje vissen, een straatje groenten, noem maar op. Sommige dingen zijn echt heel erg om te zien, die schildpadden bijvoorbeeld en ook kleine konijntjes en katjes in kooitjes. Gelukkig waren dat er niet zo veel. Ook mogen ze die gelukkig niet meer verkopen om op te eten. Zoiets zouden ze ook voor de schildpadden moeten doen, want hoe daar mee omgegaan wordt is echt dieronvriendelijk. Ze worden gewoon in grote gesloten zakken aangeleverd en in kleine tobbes gestopt. Met z'n 6en. Tja, dat is Chinees, hier vinden ze dat normaal.

Morgen blijven we ook nog heel de dag hier (Mars moest zijn kleren wassen en die zijn morgenavond pas klaar, zo vies waren ze!!!!!) dus we gaan 27 juli naar Hong Kong. Met de boot voor de verandering!! In Hong Kong gaan we nog een uitstapje maken naar Macau, want dat wil Mars graag zien. Dan vliegen we de 30ste of de 31ste terug naar Shanghai.

Tot zover weer. Nog een week en dan komen we weer naar Nederland gevlogen. De reis zien we nu minder tegenop, lang zitten hebben we wel geleerd deze vakantie! Werk ze allemaal, dan genieten wij nog even van de zon, shopping paradise, het heerlijke eten en natuurlijk de roggelde Chinezen!!

xx M&M

• 25 Juli 2005 - 13:51

Mark & Marloes:

Weer genoeg meegemaakt en gezien zo te lezen. De tijd gaat echt super snel, jullie komen al bijna weer terug naar huis, Johnny & Joyce ook al op vakantie.
    Geniet er nog even van en we zien jullie binnenkort wel weer!!

Veel plezier nog! Groetjes,

• 25 Juli 2005 - 13:57

Floris:

Ben blij dat jullie wel een dagvullend programma hebben, hier in portugal gaat alles heeeeeeel tranquilo (weet niet of dit portugees is maar zo gaat t wel)
    Heb net mn authorization teuggekregen om in september terug te mogen komen dus ik ben erbij!!
    Veel plezier nog en tot dan dan!!

Groeten uit een vandaag tenminste lekker koel portugal (28 graden)
    Floris

• 25 Juli 2005 - 14:37

Jacco:

Hm dat klinkt als een nachtmerrietrip voor de leden van de dierenbescherming, die zullen vast niet vaak naar China reizen ... Maar hopelijk genieten jullie er meer van ! Groetjes en tot gauw alweer :)

• 26 Juli 2005 - 17:48

Tessy:

Oh wat super allemaal weer!!! Echt geweldig!!! Zo te horen zijn jullie het nog lang niet beu, dus nog effe genieten!!! Ik hoop dat de rest vd reis ook zo goed gaat!! Hele dikke kus!!!

• 27 Juli 2005 - 06:21

Noor:

Hallo!!!!!! Hier een korte groet uit nu nog Roosendaal, we vertrekken zo naar Bangkok! Jullie maken wel veel mee daar zeg en wat een gesjouw!!!! Mijn hotmail deed het een tijdje niet, dus kon jullie berichten niet checken, maar nu eindelijk wel. Hele fijne terugreis, Monique alvast een fijne verjaardag (ik ben zeker de eerste he??? We spreken en zien elkaar snel, nog veel plezier en dikke kus!